Time Management

Als het niet zo gaat als het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Als je meer dan een week per maand last hebt van pms (in heftige mate) dan merk je al gauw dat er veel zaken zich gaan ophopen. Dat ophopen zorgt juist voor nog meer stress en dat is nou net iets wat je wat je wilt voorkomen. Als je bijhoudt wanneer je pms dagen zijn, kun je dat al van te voren aangeven in een kalender. Zo weet ook je partner wanneer deze dagen zijn maar ook jij kunt je er beter op voorbereiden.

Jaren geleden heb ik ooit een cursus ‘De pijn de baas’ gedaan via het revalidatiecentrum in het ziekenhuis. Alhoewel ik mij daar met mijn klachten niet geheel op mijn plek voelde, heb ik toch het een en ander opgestoken. Met name dat time management heel belangrijk is als je te maken hebt met een aandoening hebt met fysieke pijn of met mentale minder sterke of zelfs hele zwakke momenten. Bij pms is het zo dat je goede dagen/weken kent en minder goede. Bij de minder goede periode kan het zelfs zo zijn dat je werkelijk (bijna) nergens toe in staat bent. De was in de wasmand stapelt zich op tot ie uitpuilt, de strijkstapel groeit gestaag terwijl de koelkast alleen maar verder slinkt. De frustratie die pms symptomen al met zich mee brengen, zullen alleen maar erg worden als je hier letterlijk elke keer tegenaan loopt.

Kijk of je ervoor kan zorgen dat bijvoorbeeld bepaalde huishoudelijke zaken al van te voren zijn gedaan zodat je echt rustiger aan kunt doen in deze periode en je je niet schuldig hoeft te voelen of gefrustreerd. Strijk van te voren je stapel weg (een avondje voor de tv met je strijkplank is een stuk minder saai!), haal je boodschappen voor een aantal dagen in huis (doe brood en vlees in de vriezer), haal de bedden af zodat deze ook lekker schoon zijn. Maar dit geldt niet alleen voor het huishouden. Dit kan je wellicht ook aangeven op je werk hoe lastig dat ook zal zijn. Je kan niet overal en altijd voorwerk en/of nawerk doen maar alles wat wel lukt, is alleen maar meegenomen. Kijk of je belangrijke meetings, vergaderingen of afspraken kunt plannen buiten je pms periode. Kijk er echter wel voor uit dat je niet ALLES gaat stoppen in je goede periode omdat je dan daar in zult vast lopen als dat teveel wordt. Op zoek naar een goede balans en verdelen over de dagen is in het begin een gepuzzel en soms iedere maand opnieuw maar zeker de moeite waard.

Voor jezelf en daarmee ook voor anderen je grens aangeven, helpt je alleen maar om de periode beter door te komen. Een familyplanner of gezamenlijke agenda kun je gebruiken om de weken beter voor jezelf in te delen. Maar ook voor anderen omdat zij dan gelijk zien dat er beter geen afspraken gemaakt kunnen worden als deze dagen met een dikke vette kruis worden aangegeven!

HeaderImage_NL_900x500

Tegenwoordig kun je ook heel handig een App op je smartphone zetten!

http://www.libresse.nl/initiatieven-van-libresse/periodical/

 

Veel liefs,

Logo_rood_550x120

 

 

 

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *