Start to run

Where I can run, just as fast as I can
To the middle of nowhere
To the middle of my frustrated fears
And I swear, it’s just like a pill
Instead of ‘eating’ it’s making me better
It keeps making me ill
It  keeps making me ill

Mijn beste investering ooit zijn mijn hardloopschoenen. Nooit geweten dat ik hardlopen ooit leuk zou gaan vinden met mijn zwakker enkels en knie zonder voorste kruisband. Totdat ik bijna 40 werd. De leeftijd van de ommezwaaien. Dat kan je op hoog niveau doen, drastisch maar ook op een kleiner niveau, minder drastisch maar zeker zo effectief. Ik vond dat mijn overtollige hormonale kilo’s eraf moesten en ik wat meer aan mijn conditie moest gaan doen.

In januari na mijn verjaardag en dus na alle maanden van verleidingen tot extra lekkers, begon ik met wandelen. Elke dag een half uurtje. Rondje wijk noemde ik dat dan. In weer en wind ging ik op pad. Met mijn bootsen in de sneeuw of mijn gezicht verscholen in een sjaal tegen de regen. Het buiten zijn, letterlijk de deur achter me dichttrekkend vond ik heerlijk. Het gaf me een vrij gevoel ook al had ik soms geen zin en moest ik me er regelmatig toe zetten. Maar de voldoening bij het thuiskomen en vooral na enkele weken de toegenomen conditie en verloren kilo’s, deden me doen doorstappen. Ik kreeg meer en meer energie en met mijn muziek op volume veel te hard, ging ik letterlijk ook steeds harder lopen. De muziek van Pink heeft me vele kilometers vooruit geblazen. Wandelen zet veel meer zoden aan de dijk dan dat mensen denken. Het wordt gauw suf gevonden en niet effectief. Maar juist een half uurtje per dag past wel in ieders drukke schema. Je kunt het ‘s morgens doen maar ook in de avond na het eten. Een half uurtje is voor iedereen vol te houden en nog blessure vrij ook!

Zo begon ik uit mezelf stukje bij beetje met hardlopen. En zoals sommige dingen dan ineens letterlijk op je pad kunnen komen, kwam ik aanmerking met Start to Run van Evy. In 10 weken op weg naar 5 kilometer hardlopen achter elkaar. Drie keer in de week ging ik met mijn persoonlijke coach Evy op pad. De (gratis!) gedownloade lessen op mijn smartphone met de aanwijzingen van de prettige Belgische stem en bijbehorende muziek, brachten me opnieuw vele kilometers. De afwisseling van wandelen en hardlopen zorgen ervoor dat je het volhoudt ook al heb je nog nooit gesport of eerder hardgelopen. Echter liep ik al die tijd op oude aerobic schoenen van 15 jaar oud. Totaal niet geschikt bleek daar ik ontzettend pijn in mijn heupen kreeg. Een nieuw stel hardloopschoenen moesten er komen om mij weer op het goeie pad te brengen. De speciaalzaak in hardlopen is dan de beste keus. Daar wordt gekeken door middel van een video opname hoe je loopt en welke schoenen voor jou geschikt zijn. In en in trots liep ik die middag voor het eerst mijn rondje op mijn nieuwe schoenen. Het leek wel of ik zweefde zo licht en makkelijk ging het!

Voor mij is hardlopen dé manier geworden om letterlijk hormonale frustraties en boosheid van me af te rennen. Ik kan zelf kiezen wanneer en hoe laat ik ga, hoef met niemand rekening te houden en als het echt niet lukt, hoef ik niet af te zeggen. De sportschool is voor mij niet meer haalbaar. Te vaak zou ik niet kunnen en dat is dan toch zonde. Als het me dan niet lukt om hard te lopen omdat ik teveel pijn heb en me beroerd voel, kan ik wel wandelen of de volgende dag gaan.

Want ook sporten is ontzettend belangrijk met PMS. Het zogenaamde gelukshormoon endorfine komt vrij, zorgt voor minder pijn en doet stress verminderen.   Endorfinen zijn de pijnstillers, zegmaar morfine van het lichaam. Ze geven een zalig gevoel, tot soms zelfs euforie aan toe (daarom vinden we chocola zo lekker omdat daar endorfine verhogende stoffen in zitten!). Uit onderzoeken is gebleken dat als je elke dag sport, de endorfinen van het lichaam net zo werken als antidepressiva. Kortom, regelmatig sporten is behoorlijk belangrijk. Om het goed te kunnen volhouden is het vooral belangrijk om een sport uit te kiezen welke voor jou haalbaar is en waar je plezier in hebt. Samen met een vriend of vriendin gaan of aansluiten bij een groep (voor hardlopen bij een atletiekvereniging) wil ook nog wel eens helpen als je het lastig vindt om de discipline op te brengen om te gaan. Blok de twee of drie dagen in je agenda om te gaan en neem deze bloks serieus zodat je ze ziet als afspraken met jezelf en niet te snel afzegt. Als het om welke reden dan ook niet gaat op die dag, accepteer dat dan ook en probeer of de volgende dag te gaan of de volgende keer welke je gepland hebt. Het is dan even zoals het is.

Inmiddels heb ik een keer mee gedaan met de Kika Run te Spaarnwoude 5 km en de TCS Amsterdam 8 km. Super leuk om mee te doen en het geeft een extra boost en uitdaging. Al is het lopen voor mij meer het doel op zich en niet de afstanden. Ik zie het als onderhoud voor lichaam en geest op korte en langere termijn.

Tips:
www.start-to-run.nl
www.rennenmetevy.nl
www.runnersworld.nl

Logo_rood_550x120

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *