Rust Reinheid Regelmaat

  • IMG_4414
Het klinkt niet zo hip & hot; een half uurtje liggen overdag. Toch kan het zoveel meer opleveren dan je denkt.

De zogenaamde powernap is een korte slaap van ongeveer 15 minuten tot niet meer dan een half uur (als je langer slaapt, word je juist duf wakker omdat je dan in een diepere slaap komt). Uit diverse onderzoeken blijkt dat een powernap een gunstig effect heeft op het functioneren van mensen, of ze nu jong of oud zijn. De positieve werking van een powernap is dat je alertheid, creativiteit, stressniveau en heel belangrijk je gemoedstoestand verbetert. Ook is slapen goed voor je geheugen. Omdat je na een goede powernap beduidend efficiënter werkt, kun je het tijdverlies van de powernap zelfs weer ruimschoots inhalen. Eigenlijk een win-win situatie dus! Een perfecte powernap krijg je als je een kop koffie drinkt voordat je een kwartier gaat liggen. Na vijftien minuten is de koffie door je systeem gegaan en doet het zijn werk. Maar een kopje (groene) thee en de wekker zetten is ook een prima optie!

Zeker met PMS maar ook voor andere aandoeningen geldt dat de aandoening zelf al enorm veel energie kost tijdens de gewone dagelijkse dingen. Af en toe extra opladen is dus eigenlijk een must. Dat ik zelf net moeder werd, was ik zoekende in de slaapjes en huiltjes van mijn baby. Ik kocht het boek ‘Wat je baby vertelt’ om hier wegwijs in te worden. Wat me het meest is bijgebleven, is dat er een grote belangrijke regel is; een uitgeruste baby slaapt beter dan een oververmoeide baby. Soms denk je dat een baby/kindje in de avond niet gaat slapen als het overdag meer heeft geslapen. Maar niets is minder waar. Een baby die overprikkeld is, gestrest en daardoor oververmoeid, kan ‘s avonds vaak slechter in slaap komen en ligt huilend in zijn/haar bedje. Dat dit voor volwassenen ook geldt, ervaar je vaak zelf al. Je bent de hele dag druk geweest en eigenlijk ontzettend moe maar je kunt toch evengoed de slaap niet vatten. Een powernap kan dus ook nog zorgen dat je in de nacht beter kunt slapen en vooral beter kunt doorslapen. 

Heb je een dag niet de mogelijkheid omdat je op je werk of school zit? Juist dan is het met PMS erg zwaar. Je sleept je vaak al door zo’n werkdag heen waarin de concentratie slecht is, hoofd- en/of buikpijn zorgen voor slecht functioneren en het snauwen naar collega’s ook al niet bevorderlijk is. Om jezelf af en toe toch op te laden, je lichaam en geest even rust te gunnen, kun je af en toe even naar de toilet gaan. Even rustig zitten zonder herrie van telefoon of pratende collega’s. Met je ogen dicht een paar keer goed in- en uitademen om te zorgen dat je weer even bij jezelf kunt komen kan soms al wonderen doen. Langer dan 10 minuten hoeft dat echt niet te duren. Daarna je polsen onder de koude kraan afspoelen en je zult merken dat je met een heel ander gevoel terug loopt en je daarna meer aankunt. Schuldgevoel is niet nodig. De ene collega staat een keer buiten te roken terwijl de ander iets langer bij het koffiezetapparaat staat te kletsen!

Als je elke dag op hetzelfde tijdstip je powernap neemt (regelmaat), went je lichaam hier na een week al aan en zul je merken dat het steeds sneller en gemakkelijker gaat. Het is ECHT het proberen waard!

Happy napping!

Logo_rood_550x120

P.s  ook de NASA, Da Vinci, Napoleon, Edison, Roosevelt, Kennedy, Churchill, Raegan en Clinton maakten hier gebruik van! 

You may also like...

4 Responses

  1. marlies says:

    Beste mrs PMS,

    De klachten die je omschrijft onder het kopje “Over mij”, lijken toch wel meer richting PMDD te gaan dan PMS. Waarom denk je dat je PMS hebt en niet PMDD?

    Groetjes

    • Mrs PMS says:

      Beste Marlies, bedankt voor je reactie! Het is inderdaad PMDD bij mij. Echter is deze aandoening en dus afkorting niet bij veel vrouwen (mensen) bekend. Het is een kleine groep (gelukkig) die daarmee te maken heeft. PMS is ook een term die niet echt bekend is maar wel veel meer en ook bij mannen. Er staat wel een stuk op de site over PMDD en ook op mijn facebookpagina zet ik vaak stukjes daarover waarbij ik merk dat juist daar veel aandacht voor is.
      Ik hoop dat je er wat hebt en wellicht een stukje herkenning/erkenning zult vinden?

      Groetjes,
      Mrs PMS

  2. Ik heb de hele dag last van paniek,angst,niet naar huis durven,onrust…extreme moeheid en hartkloppingen,verlamd van alles! Ondraagelijk lijden door denken…! Ben niet depressief,maar dit neigt naar complete rust…niets meer kunnen,willen voelen…en soms gedachten die je nooit zou kunnen bedenken…!

    • Mrs PMS says:

      Hej Sjoukje, lees nu net je berichtje. Dank daarvoor. Ben niet meer zo heel actief op deze site. Wellicht zou Mindfulness iets voor jou kunnen zijn? Ik heb dat ook gedaan en je leert anders met je gedachten om te gaan en er letterlijk naar te kijken!

      Liefs,
      Mrs PMS

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *