Yoga voor balans tussen lichaam en geest.

In een leven waar druk en stress hoog staan, is ontspanning van hoge waarde.

Dat ontspanning ook door inspanning kan komen, bewijst yoga. Na een uur yoga voel je je meer ontspannen dan dat zelfde uur op de bank voor de buis. Na een dag achter de computer of een werkdag met veel deadlines en dus stress, verkrampen en verkorten je spieren. Je voelt die spanning vaak in je nek en in je rug. Ook door het verkeerd ademen zoals het ‘hoog’ ademen in de borstkas in plaats van ‘laag’ door middel van de buik, zorgt voor een gespannen houding. We leven teveel ‘in het hoofd’ en zorgen op deze manier niet goed voor ons lichaam en de samenwerking hiermee. Burn-outs en blessures liggen op de loer. We stapelen letterlijk en figuurlijk spanning op.

Bij PMS en zeker bij PMDD zijn er veel spanningen in het lichaam. Lichaam en geest kunnen in die periode elkaar min of meer ‘kwijt raken’ waardoor de stress nog groter wordt. Om minder met je hoofd bezig te zijn en meer contact te krijgen met je lichaam en je bewust wordt wat er in je lichaam afspeelt, is yoga een goed middel on weer tot elkaar te komen en zorgt voor meer harmonie.

Yoga. Heeft veel beoefenaars maar ook veel mensen die het niet kennen en er dus hun eigen visie er op hebben. En die visie is vaak negatief. Het zou te ingewikkeld zijn, niet haalbaar, zweverig en voor ‘wollensokken’ types. Toch is niets minder waar.

*Het woord yoga komt uit het Sanskriet en betekent ‘eenheid’ of ‘samenbrengen’. De eenheid van lichaam en geest worden vooral gezocht (en gevonden) in een combinatie van ademhaling, lichamelijke oefening en concentratie.Yoga leert ons om lichaam en geest, en om geest en bewustzijn met elkaar in balans te brengen. De oefeningen (Asana’s) geven kracht en energie en zorgen voor een algeheel prettig gevoel van ontspanning.

Het fijne aan yoga is dat het niet uit maakt of iets lukt. Je hoeft er niet goed in te zijn. Dat wat je doet, is goed genoeg. En je merkt al gauw dat met meer oefening en ook inzicht, het toch steeds makkelijker afgaat. Yoga kent vele vormen en daarmee vele oefeningen. Je kan bijvoorbeeld kiezen voor stress-relief waarbij het voornamelijk gaat om ademhaling en het bewust worden daarvan maar ook poweryoga met vloeiende en krachtige bewegingen en alles tussen deze twee in zoals bijvoorbeeld de populaire nek-rug-schouders-yoga. De ingekorte spieren worden door herhaling van de oefeningen langzaam vanuit hun verkorte positie opgerekt waardoor niet alleen je houding verbetert maar je ook merkt dat organen (je baarmoeder en je darmen bijvoorbeeld) meer ruimte krijgen op hun plek. Je ademhaling wordt dieper; je krijgt letterlijk en figuurlijk meer lucht. De doorbloeding van de spieren verbetert waardoor je ook minder stijf bent.

Zelf ervaar ik mijn wekelijkse yogales als onderhoud van mezelf. Bewust raken van de knelpunten in mijn lichaam en mijn ademhaling juist te gebruiken. Want op deze ademhaling kun je in veel situaties terugvallen. Heb je een flinke uitbarsting, ben je geïrriteerd of juist heel verdrietig? Je ademhaling zal in alle gevallen hoog zitten en zelfs vast. Door hiervan bewust te raken, kun je door middel van je ademhaling weer bij jezelf te komen. Je hebt jezelf als het ware weer eerder in de hand. Je ademhaling is zowel een geestelijk als een lichamelijk proces. Met andere woorden: het vormt een verbinding tussen je lichaam en je geest.

Door de inspanning tijdens de yoga en het bewust bezig zijn met mijn lichaam, ben ik minder met mijn hoofd bezig. In het laatste kwartier van de ontspanning en nog de punten langsgaan in mijn lichaam waar ik nog pijn voel, komt de rust helemaal tot me. Als ik de pijn voel in mijn onderrug, durf ik naar die pijn toe te gaan in plaats van me ervan af te weren en nog meer te verstijven. Terwijl ik op de grond lig te luisteren naar de stem van de yogadocente, wordt mijn ademhaling steeds rustiger en voel me steeds meer mezelf in het moment van het gevoel tussen waken en slapen in een innerlijke rust.

In gevoel van ‘zijn’ en dat het ok is, fiets ik weer naar huis en benader de dag vanuit diep van binnen in plaats vanuit mijn gejaagde hoofd.

Namasté!

*Bron: www.yoga-wijzer.nl

Logo_rood_550x120

 

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *